måndag 23 mars 2020

Mina tankar kring viruset



Världen just nu i denna stund lever i en Corona-skräck, en skräck för det osynliga hotet.

En del tar det på riktigt allvar, en del tar det på allvar men försöker att inte göra det till ett
hysteri, andra beter sig nonchalant emot det. Den farligaste gruppen är den sist nämnda. I mitt
tycke. Jag tror inte det är många som tänker på att det kan förekomma mycket smittor på gårdar.
Att en kalv t.ex föds utan immunförsvar och är då väldigt mottaglig mot bakterier sin första tid ,
eller att en ko som har juverinflammation kan smitta andra kor genom allt hon ligger på.

Vi inom lantbruket jobbar dagligen för att förebygga smittor av olika slag bland våra djur,
och där finns och har det funnits många riktigt elaka bakterier en gång i tiden, och
på en del ställen även idag. Vi kan aldrig slappna av riktigt.
Så vi har lärt oss hur man minska spridningar av sjukdomar och hur man förebygger dom genom
att alltid försöka ha en ren miljö hos våra djur. En del saker är svåra att lösa exemplariskt.
Men då får man använda fantasin till att lösa problemet så gott man kan.
Det kanske tar lite längre tid, men det kommer ge ett resultat i slutändan.

Hade jag lekt bondedoktor och kunnat tvinga människor till mina lösningar som jag har på djuren.
Ja, då hade jag stängt alla gränser (för allt som kommer utifrån bär på smittor, på ett eller annat vis)
alternativt karantän på en bestämd plats för dom som kommer in.
Sen hade jag velat hålla alla isolerade under den tid det krävdes. I detta fall pratar man om
2 veckor. Man skulle helt enkelt inte få röra sig bland annat folk än dom man bor med.
Den enda som fick komma in och ut är individer som byter kläder när dom kommer in,
och när dom går ut. Där emellan tvättar sina händer. Handskar är bästa alternativt.

Nu vet jag att man inte kan göra så rent praktiskt med människor.
Det är därför jag menar på att dom som nonchalerar det här problemet, är dom största farorna
i samhället just nu.
För den som tar det på lite allvar försöker i alla fall vara försiktig, och tänker sig för.
Det kanske tar lite längre tid att få smittan att lugna sig, men det kommer lugna sig.
En som tar det på fullt allvar kommer får snabbast effekt.
Medans den som skiter i vilket kommer hålla smittan vid liv.

Nyckeln i detta är att vi alla måste samarbeta och "försöka dra vårat strå till stacken"
För gör vi inte det..... ja då kan vi få hålla på väldigt länge.

Inga kommentarer: