fredag 12 augusti 2016

Att ständigt behöva försvara sig

Foto: Robin

Jag har lärt mig en sak idag, och nu ska jag bara försöka låta bli att göra misstagen igen.

Jag tror inte jag är ensam om att innan man ska sova, eller försöka sova,
att man startar upp mobilen för att kolla facebook. Bara en sista gång innan man somnar.
Som om världen skulle ha gått under på den lilla stunden sen sist du kollade.
Man vet att det inte är rätt men man gör det i alla fall.
Helt plötsligt är videon där eller delningen som bara gör att man gå igång på fullt varv.

I söndagsmorgon klockan 1.00 cirka. Då gör jag misstaget att göra detta.
Jag var trött efter en intensiv dag framför datorn och sen varit på fest.
Jag tar av en ren reflex mobilen och öppnar upp facebookappen, när jag äntligen har hamnat
i sängen. Där möts jag av en video . En video som någon har delat där en man misshandlar
en get. Jag börjar nästan skaka och blir så illa berörd. Jag orkar inte se men ändå fortsätter man.
När han sen lyfter upp geten och gör sig redo att kasta den lille hårt i marken, då orkar
jag inte mer. Jag lägger undan mobilen. Sen ligger jag och tänker på den stackars lilla geten.
Som efter slag efter slag inte kunde försvara sig. Jag hoppades att han skulle dö fort. geten.
Så brutalt var det. Jag tänker på vilka idioter det finns i världen. Hur man helt oprovocerat
kan misshandla en annan individ. Att en människa kan bära på så mycket förakt, aggression
helt okontrollerat. Vi som ändå ska har en hjärna att förstå vad som är rätt och vad som är fel.
Jag kunde inte somna på länge.
Fick höra senare att Elin också hade sett videon och att geten hade lyckats springa ifrån mannen.
Varför låter facebook såna videos visas?

Så idag när jag efter morgonpass skulle sova. Ska ju jobba hela helgen också.
Då gör jag samma dumma misstag igen. Denna gång var det en delning som jag ändå
var positiv till. Sen kollade jag kommentarer och då tuttar det igång igen.
Hela jag blir röd, skakar och hjärtat rusar. Samtidigt som jag skriver långa svar.
Just djur och lantbruk. Ja, livet som bonde helt enkelt står mig väldigt nära i hjärtat.
Alla har rätt att tycka som dom vill, men låt andra välja själv vad som är rätt eller fel.

Detta fall menade han på att mjölk inte är bra för skelettet som man hela tiden trott.
Menade på att getmjölk och havremjölk var bättre än komjölk. Så klart delade han
en artikel om detta också. Jag tycker inte man ska dela en massa artiklar som säger
detta ska du äta, detta är inte bra att äta. För det är väl ändå upp till var och en.
Han frågade mig senare om jag hade "hört talats om kunskap?"
Jag svarade tillbaka "Har du hört talats om sunt förnuft?".
Sen kunde jag inte somna längre.

Så hädan efter... ska aldrig kolla på mobilen en timme innan jag ska sova.
Ska skita i den där facebooken där allt konstigt propaganda delas. I alla fall kvällstid.
Bara läsa bloggar och kolla instagrams där jag kan vara bland likasinnade.
För i slutändan finns det bara en grupp människor som helt och hållet förstår en.
Förutom vännerna som också stötar en.

Inga kommentarer: