fredag 29 juli 2016

Blueberry cupecake



Igår bakade jag blåbärsmuffins till gårdagens träning på skjutbanan.
Det har varit uppskattat när jag har bakat, och det tycker jag är roligt.
Denna gången var det extra roligt för att jag var så nöjd med utseendet.
Däremot hade jag inte smakat på dom, fören nu idag. Mmm... så goda dom var.

Så tänkte dela med mig av mitt recept

Ingredienser till muffins

250 g blåbär och lite mjöl till dom (ca 1 mask) blanda ihop detta.

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 st ägg
3 msk honung
1 dl gärddfil
1 dl yoghurt
1 msk vaniljsocker
1/2 dl socker
50 g rumsvarmt smör

1. Sätt ugnen på 200 grader och ta fram en muffinsform och sätt ut pappersformarna.
2. Blanda alla ingredienser utom bakpulver och vetemjöl.
3. Blanda vetemjöl och bakpulver för sig. Häv sedan i det i den resterande smeten.
Vispa snabbt ihop. Rör sedan ner dom mjölade blåbären.
4. Häll upp smeten jämt i formarna och grädda i ugn i ca 20 minuter.
5. Låt svalna och under tiden gör du frostingen..

Ingredienser till frosting

50 g rumsvarmt smör
250 g philadelpia
5 dl florsocker
1 msk blåbär

Vispa ihop alla ingredienser till en jämn smet.
Tillsätt mer florsocker om smeten är för lös.
Häll upp i en sprits (om du har en) och ställ in i kylskåp tills det är dags att spritsa ut.
Sen är det bara till att låta fantasin flöda när du smyckar dina cupecakes.

Inga kommentarer: