söndag 17 januari 2021

Boklusen har fått ny energi




 En väldigt lugn helg blev det denna gång. Gjorde ett rejält försök att göra en petit choux smet för första gången i mitt liv. Första degen/smeten förstod jag inte alls vad som hade gått snett fören jag tittade runt på köksbänken och upptäckte att smöret fortfarande låg orört på sitt fat. Men sen när smöret väl var i den nya degen/smeten då jäkla tog det fart igen. Min största oro var att bollarna inte skulle resa sig i ugnen och glädjen var ju total när dom gjorde det. Så i helgen blev det Mariabollar.

 Så vad är då en Mariaboll? Jo det är en choklad petit choux med mördegskaka på toppen och en hemmagjord vaniljkräm innuti. Lät mycket godare än vad det kanske var. Inte för att dom var äckliga, men det var en bakelse/bakverk som man var rätt nöjd med efter att ha tagit en. Inget man åt non stop utan problem direkt. Otur för mig som håller igen så blev det rätt många över. Frös in hälften av petit chouerna så får vi se vad som händer med dom. Nästa helgs bakning blir det nog inget efter som jag ska jobba.

Mariabollar

Annars har jag den här veckan läst ut två böcker. "Jag kommer hem till jul" och "Lazarus". Lazarus har jag hållit med nu i ett år om det ens räcker. Jag älskar Joona Linna i den boken men boven i serien var lite extra psykisk jobbig i denna och efter har följt boven genom nästan alla böckerna så har jag började tappa lite orken utav all spänning. Annars är Lars keplers böcker superbra. Känns skönt att har läst ut denna boken äntligen. Jag bestämde mig i torsdags tror jag, efter att ha läst ut "Jag kommer hem till jul" att nu jäklar ska jag ta tag i Lazarus. Var då på sida 350 i den boken utav 541.

Så nu har jag inte någon bok kvar att läsa utan. Vilket är skönt. Beställde 4 nya böcker i veckan och hoppas kunna få dom i slutet av den här veckan som kommer. 

Inga kommentarer: