onsdag 28 oktober 2020

Vatten och kalvar



 Så hur är läget nu då efter alla prövningar? Jo spolbilen var här i måndags och tryckte vårt tredje borrhål, samt spolade rent efteråt i den och även vårt fjärde borrhål (dom är sammanlänkade på något vis). Han sa då att det har lättat något. Idag var äntligen rörmockarna här igen och när dom körde ner pumpen så slog pumpen i vatten 10 meter tidigare än förra gången. Vilket tyder på någon form av tillrinning. Hur mycket vet vi ännu inte.

Nu är det min och Robins uppgift att pumpa ut vatten så ofta vi kan så att vattnet blir "rent". Vilket kan ta upp till 1 vecka beroende på hur ofta man pumpar. Så nu har jag gjort första pumpningen på 20 minuter. Ringde Robin och berättade nyheterna och han bad mig genast att provsmaka vattnet. Han har varit rätt orolig för saltvatten. Lydig som jag ändå kan vara ibland om det är för den goda sakens skull, så klampade jag bort dit och tog en liten slurk som från en vattenfontän. Det var grumligt och det smakade typ lite grus, men var ändå inte äckligt och.... Jag kunde inte känna av något salt. Vilket fick Robin att hurra av glädje. Nu ska vi inte ropa hej innan vi är över ån. Jag vågar knappt skriva om detta egentligen. En vattenanalys får allt avgöra den saken först. För inte litar jag på mina smaklökar inte... Även om dom har blivit riktigt skärpta dom senaste åren.

Jag tog tyvärr ingen bild på detta spektakel, men ni får en bild på en liten söt Jerseyflicka som fick åka kalvtaxi. 

Inga kommentarer: