söndag 13 oktober 2019

En kovändning

Idag gör vi passet som räknar ner oss ifrån 100.
Vilket innebär att vi redan har gjort 36 mjölkningar i containern, på 18 dagar.
Vilket kort och gott betyder att det återstår bara 50 dagar innan förhoppningsvis robotarna
står färdiga att starta. Det är verkligen otroligt att vi ens står här.
Pappa som var anti robot i så många år. Faktum är att mjölka i grop har och är väldigt slitsamt.
Även om jag faktiskt tycker det ha varit mysigt många gånger. Men kroppen klarar inte det jobbet
allt för länge, och mina föräldrar är slitna. Förhoppningarna med dessa robotar är att korna ska
själva få välja när dom behöver mjölkas. Vilket har visat sig på andra gårdar att korna faktiskt
håller sig friskare. 

Så kan vi sänka våran arbetsbörda, ge korna en lugnare miljö och dessutom 
öka deras hälsa, minska antibiotika användning och där med veterinärkostnader så är det Winn Winn.
När man lägger upp alla fördelar så är det konstigt att man ens har hållt på så som vi gör.
Men när pappa byggde så var robotarna inte helt felfria och det var mycket nytt för alla.
Idag har robotarna utvecklats så pass bra och bönderna har hittat ett sätt som får det att fungera
arbetsmässigt. Vilket gör att det är lättare för oss att våga ta steget.
Robotar är nog framtiden, vilket är både tråkigt och bra. 

En sak säkert, jag ser framför mig att det kommer vara lättare för mig att ha en liten unge
i famnen på jobbet sen, än vad det hade kunnat vara att ha det nu.


Så här bjuder jag nu på lite bilder ifrån när vi rev ner våran gamla (11 år) och trogna mjölkgrop.
Hoppas någon annan i framtiden får nytta utav dig.









Sista bilden är hur våran grop ser ut idag. En byggplats.

Inga kommentarer: