torsdag 15 augusti 2019

Min stora nya hobby




Alltså livet som hönsmamma är rätt roligt faktiskt.
Jag vet att det kommer att komma en tid då jag kanske inte kommer tycka det.
För höns är tydligen rätt känsliga djur och har många fiender.
Jag är glad att jag skaffade min Barnevelder höns utöver kycklingarna.
För att gå och vänta på att småttingarna ska bli stora är rätt jobbigt ibland,
framför allt när man bara vill börja leta efter ägg.
Jag får för nuvarande 15 ägg i veckan, 2 ägg om dagen på ett ungefär. Det stilla lite utav
hungern. Kycklingarna växer så det knakar och den här veckan har dom fått komma ut ur
sitt neste för att få umgås med hönsen, och för att kunna busa fritt.
Första dagarna var dom livrädd för hönsen, men idag gick dom självsäkert runt i hönshuset.

Jag har ännu inte döpt hönsen, så är det någon som har bra förslag på vad 4 hönor kan heta
(helst med någon form av tema) så vore det jättekul.

Idag är jag annars ledig för att jag ska jobba hela dagen på söndag. Har haft det rätt tråkigt
kan jag säga. Sitter och velar mellan att åka och simma eller ta en långpromenad.
Har fortfarande inte bestämt mig, dessutom har jag inte skaffat mamma en present ännu.
Så jag är inte direkt duktig idag på att få saker och ting gjort.
Kan dock glädjas åt att jag har diskat och tvättat... plus hängt upp tvätten. Så det är ju alltid något.

För övrigt är man rätt trött på alla myndigheter man brottas med nu om husbygget.
Det är ju inga problem så egentligen. Jag är bara trött på alla extra kostnader som hela tiden
kommer till bara för att man inte blir rätt informerad, och att dialogen inte alltid är solklar.
När den här processen är över kommer jag fira så in i bomben. Det kan jag lova.!
Just nu kämpar jag med att försöka snåla och betala så mycket utav räkningarna som möjligt,
utan att sno på det sparade. Det går väl hyfsat tycker jag. Robin kämpar på han också.

Även om man är livrädd inför dom tre sista månaderna på året, och vet att det kommer bli en
tuff tid med både ombyggnad av ladugården (där vi kommer få lov att mjölka ca 14 timmar om
dagen i stället för 8) och samtidigt börja på bygget på huset. Så är det en sak jag kan vara säker på.
Det kommer bli mer pengar in i kassan till huset.
Jag kommer troligtvis vara en levande Zombie återigen, men samtidigt är det ju något man är van
vid att vara. Tills dess ska jag försöka ta alla tillfällen i akt att ta det just lugnt.
Precis som jag gör nu.... även om jag är väldigt rastlös för stunden.

Inga kommentarer: