söndag 14 januari 2018

Årets första riktiga lackning



Jag hade en urtrevlig eftermiddag igår med donnorna.
Det blev ingen promenad men lite shopping och en massa mat.
Jag hittade ett "halo-lack" ur HM:s egna kollektion, med namnet "Standing ovation",
som jag bara var tvungen att köpa då jag länge har velat ha lite glitter.
Så nu på morgonen har jag faktiskt ägnat en stor tid på att lacka. Resultat ser ni på bilderna ovan.
Jag la först en bas sedan målade jag på OPI:s "Lost my bikini in Molokini" två gånger. Därefter
lackade jag på några lager av "holon" till önskad glittrighet. När det hade torkat tog jag på
Top Coat från Seche Vite.
Sen gjorde jag en liten avancerad nailart på ringfingrarna.

Så här gör du avancerad nailart:

1. Först valde jag ett mönster, i detta fall tog jag ett med lite hjärtan. Tog mitt vita nailstamping-lack
(från depend) målade på lite lack på övre delen av mönstret och skrapade ut lacket jämt
över mönstret (Viktigt att hålla skrapan i 45 graders vinkel). Sen tog jag snabbt stämpeln
och rullade hårt över mönstret. Kontrollerade att mönstret blev bra på stämpeln.

2. Sen tog jag den minsta kulan på mina dotting tools och fyllde i två hjärtan med vitt lack.
Väntade en stund på att det skulle torka.

3. Därefter la jag ett tunt lager av Top Coat över hela mönstret. Lät det torka

4. När det väl hade torkat stämplade jag ut mönstret på ringfingrets nagel.
(Det kommer att se ut som en liten plastfilm när det väl sitter på nageln och då gjorde jag
som så att jag tog en av mina penslar för att trycka ut mönstret försiktig i kanterna). Därefter
doppade jag penseln i nagellacks remover och försiktigt målade bort överflödig mönster längs
med nagelns kant.

5. Sen avslutade jag med att måla på Top Coat.
Sen var det bara till att göra om samma sak på mitt andra ringfinger. Tålamodskrävande.

Man kan ju fråga sig varför man lägger så mycket tid på att måla och greja med sina
naglar. Jag har faktiskt inget vettigt svar på det mer än att...
A) Dom blir otrolig snygga
B) Det är nästan som terapi för huvudet där man släpper allt runt omkring sig.
C) Det är blir som ett konstverk
D) Sist men inte minst. Det finns så många sätt att måla sina naglar på och det
får en att utvecklas i sin kreativitet. Genom att vara kreativ lär man sig också nya tekniker
och på så sätt utvecklas man.

Nu ska jag klä på mig för att gå ut en sväng med hundarna. Senare idag ska mamma och jag
på yoga, för det vill hon. Tror jag har varit på gymmet 4 gånger den här veckan i så fall.
Det är dubbelt så många gånger än vad jag brukar. I Like it!

2 kommentarer:

Sanna sa...

Du som lackar mycket och verkar ha koll, har du tips på om det finns något bra överlack som får det att härda snabbare?
Hittade ett dependnagellack när jag rensade bland mina lack och det hade den perfekta rosa färgen! Men deras nagellack torkar och härdar så långsamt så även om jag lackade vid 13-tiden så hade jag ändå avtryck av kudden när jag vaknade imorse :(

Theka sa...

Jag älskar seche vite som top coat. Torkar väldigt fort. Max En halvtimme skulle jag säga, sen är man redo för världen 😃