tisdag 19 september 2017

Theka testar


Dessvärre har min kamera dött för tillfället (inget värre än att den måste laddas).
Det jag ska berätta idag är att jag har dom senaste dagarna provat lite nytt.

I söndags gjorde jag tex en egen vaniljsås till rabarberpajen. Vilket var väldigt spännande.
Följde då Roy Fares recept. Det var faktiskt väldigt enkelt att göra, förstår inte varför man inte
har gjort detta tidigare. Gott blev det dessutom. Såsen gick åt mer än pajen och man slickade
oförskämt upp dom sista dropparna ur bunken utan att ens tänka på etikett.
Jag gjorde så klart ett nybörjarmisstag och kokade upp såsen för länge. Den skar sig.
Efter ett snabbt googlesök hittade jag räddningen. Vispa i lite kall grädde.
Vi hade ingen grädde men mjölk funkade minst lika bra. Så hädanefter blir det bara egenkokad
vaniljsås i detta hus.

Idag gör jag revben så som man ska göra. Tidigare har jag bara marinerat och kört köttbiten
in i ugnen. Idag förkokar jag dom tjocka revbenen. Ska bli väldigt spännande att se om det
blir annorlunda. Just nu ligger köttet i marinad och väntar på att ugnen ska bli varm.
Det är så spännande att prova nya saker... man upptäcker så mycket och lär sig så mycket
under tiden.

Som sagt jag hade inga bilder på dessa "experiment" men ni får väl visualisera det hela.
Under tiden jag vaktar kött och sånt har jag pluggat lite polska. Väldigt kul.
Ska bli kul framför allt att se om Przemek förstår något av det jag säger i morgon :D
haha

Inga kommentarer: