torsdag 25 augusti 2016

Plommon



Det är verkligen fullt upp hela tiden. (standard öppningen i mina inlägg, känns lite så).

Idag har vi återigen kört hem en del halmbalar. Kommer fortsätta även i morgon.
Just nu tröskar vi så man får ju hela tiden stanna upp i dom projekt man redan hade.
Pappa är väl lite smått stressad i tid och otid. Jag gör mitt bästa för att avlasta honom så
mycket som möjligt. Vilket inte alltid är så lätt.
Tänker att det är bättre att tokjobba en dag för att sen få mer tid till att ta det lugnt en
annan dag. Det funkar tyvärr inte så alltid.

När jag väl kom hem idag hade jag med mig lite plommon från mamma och pappas träd.
Så jag har bakat en plommonkaka att bjuda på i morgon. Har aldrig bakat på plommon, så
väntar med spänning på att få smaka den.
Dessutom blev det marmelad på resterande plommonen. Plommonmarmelad med kanel och vanilj.
Annorlunda på ett positivt sätt. Jag var ju tvungen att smaka lite på en ostskiva. *himlar*

Funderar på om man ska gå en promenad, men samtidigt är jag sugen på att leka lite i
photoshop. Jag jobbar på att hitta min stil men det är så svårt.
Jag är för öppen!

..................Jag blir nog kvar vid datorn
Ha en trevlig kväll vänner!

Recept på plommonmarmelad



500 g plommon
3 dl syltsocker
Kanel 
vanilj 
1/2 dl vatten

Kärna ur plommonen och stoppa i en kastrull med vatten.
Låt plommonen koka sönder. Ta gärna hjälp av en stavmixer om du inte vill ha småbitar.
Häll i socker och den mängd kanel och vanilj som du vill ha.
Låt koka i ca 8 minuter. 
Gör rent glasburken du vill ha ordentligt. (Värm gärna upp den i kokande vatten eller i
ugnen). Häll sedan marmeladen i burken och förslut burken.
Förvaras sedan i kylskåp.

Inga kommentarer: