måndag 8 februari 2016

Så mycket ideer

Jag är i verkligheten (även om det inte alltid märks) en nörd av häftiga fantasyfilmer.
Det hela började med Star Wars. Älskar alla filmerna men allra mest dom äldre.
Jag har många gånger drömt om att få vara jedi, eller minst lika cool som Han Solo och med
en hårig vän.
Tänk att springa runt i mantel och svinga med ett vapen. Går så klart bara i fantasins värld.
Vet inte hur många gånger brorsan och jag har nött på dessa VHS-band under vår uppväxt.
Min favorit är Jedins återkomst.

Sen kom Sagan om ringen- trilogin. Även här mantlar och svingande med vapen.
Även här satt brorsan och jag som fast vid tv:en.... måååånga timmar.
Favoriten är den sista, "konungens återkomst".
Ni märker att titlar med "återkomst" i, är favoriter. Hehe

Jag tycker dessutom om att klä ut mig. Vilket sällan händer.
Båda serierna jag har radat upp här ovan har en stil gemensam. Det är att den påminner
lite om medeltiden i modet. Även om den är moderniserad. Där av kommer vi in på mitt spår.

Jag satt och funderade på vart vi ska åka på semester i sommar. Robin och jag.
Då kom jag på denna briljanta ideen. Gotland och medeltidsveckan.
Så nu har jag äntligen en anledning till att sy allt det där jag alltid har önskat mig.
Till ett tillfälle jag faktiskt kan använda det. Sen har jag kommit på ännu en ide....
Och det är faktiskt att man kan använda kläderna till foto.
Sen funderar jag redan på att skaffa egna traditionsdagar där alla ska klä ut sig i medeltida
kläder. Men dit får vi komma till senare.

Så just nu håller jag på att skissa, fundera, googlar och räknar på hur jag ska sy denna
outfit. Hur jag ska gå till väga, hur kan man göra det enkelt, vilka detaljer kan man lätt fixa osv.
Väntar nu på lite tygprover jag har beställt hem, och ett klänningsmönster att ha som grund.
Är så taggad!



Inga kommentarer: