fredag 24 juli 2015

Helg


Så var det fredag igen.
Det innebär så klart inte att jag inte jobbar något i helgen. Ska hjälpa drängen med morgonpassen.
Så som att ge kalvar mat, blanda foder och seminera. Så är inte helt ledig.
Jag ska dessutom fotografera våra vänner som gifter sig i morgon.
Få hoppas det inte regnar för mycket, allra helst inget alls. Det ska bli så spännande!

Det var morgondagen lite kort.
Ikväll ska jag hjälpa Robin trycka fram lerduvor så han ska skjuta sin allsvenska serier i Trap.
Sen blir det till att grilla lite vildsvin. Efter det fortsätta med det jag gjorde sent igår kväll.
Nämligen att stycka ut kött ur två vildsvinslår som sen ska malas till färs.

Den här månaden har varit oss gynnsamma i just köttbiten. Först fick vi en tredjedel av en älg-
fjoling. Då någon dumt nog hade kört på den nere i S-näs. Markägaren ville inte ha den, så den
fick vi och en jaktkompis till oss. Vi fick så klart göra allt det jobb som detta innebär, och det är en del tid. Sen sköt Robin två vildsvin på sin jaktmark i "mås".
Var av ett fick vi, och det är den vi nu håller på med.

Ja, det gå som sagt ingen nöd på oss. Mer än att Arla sänker mjölkpriset till runt 2,50 kr/L.
Ja vi tackar Ryssland och Kina för detta. Som totalt har stängt ut oss. För mycket mjölk
i världen och Arla påverkas som många andra mejerier. Vi kan tyvärr inte få några nya länder
som vill köpa in våra produkter. Så det finns väl ingen annan lösning än att sakta men säkert
göra av sig med dom bönder som finns.

Om jag vann en miljard skulle jag bygga ett öländskt mejeri (som vi hade en gång i tiden),
och se till att folk köpte dom mjölkprodukterna i stället för alla utländska mjölkprodukter
som finns. Allra helst hade jag gjort den utländska maten dyrare än den svenska.
På så sätt hjälpt upp den svenska bonden och landsbygden. Folk har ju en förmåga att äta med
ögonen än med förnuftet. Inte alla men många.

Tyvärr sitter dom människor som inte fattar detta, i makten.

Inga kommentarer: