lördag 13 september 2014

Ingen rolig dag


Den här dagen kunde vi lika gärna hoppat över. Det har gått bra med mjölkningen.
Däremot har vi haft 4 kalvningar idag. Var av 3 stycken var döfödda.
Varför det har blivit så har vi ingen aning. Det är djur som har kommit hem från betet
som idag har "kalvat in". Troligtvis har det hänt något ute på betet som har fått dom att
"kasta" sina kalvar innan kalvning. Sånt där kan man bara spekulera i, vi vet faktiskt inte varför
just dom här korna/kvigorna har fött döda kalvar.
Kan säga att detta är inte vanligt, men händer. Därför blir man så ledsen när det är flera på
raken som gör det. Alla var färdigutvecklade, men kom ut 20 dagar för tidigt. Men sånt spelar
ingen större roll. Vi har haft kalvar som har fötts levande 1-2 månader för tidigt.

Så det var tungt idag. Hoppas på bättre tur i morgon, gärna lugnare.
Har nämnt det tidigare... Jag och många andra som jobbar i mitt yrke är med om dessa saker.
Oftast slutar det lyckligt, och ibland gör det inte det. Jag föredrar en döfödd kalv, än en
kalv som har hunnit leva ett tag och sen dör. En döfödd kan man inget göra åt. En levande
kan man kämpa för. Vilket vi alltid gör, men ibland är dom så sjuka att det inte går hela vägen.
Det är så många jobbiga beslut man måste göra. För hur mycket man än kämpar så räcker det
inte alltid till.

Kanske svårt för alla att förstå. För er är det bara hemskt och sorgligt.
För oss som är med om dessa vändningar dagligen i vårat liv. Vi blir automatiskt tuffare.
Vi påminns varje dag att livet hänger på en skör tråd. När många skulle ge upp, tar vi nya
tag och kämpar vidare. Alltid en erfarenhet rikare.

"Onda ting kommer oftast tre gånger", som jag sa till Elin. Nu kan det bara bli bättre.
Men ännu en döfödd i helgen klarar jag nog inte av. Så jag ber till dom stora makterna
att vi har välmående kalvar i dom flesta dräktiga djuren.

Nu ska jag gå och lägga mig, och troligtvis lär jag drömma mardrömmar om det här i natt.
Det händer väldigt ofta när såna dramatiska saker händer. God natt allihopa.

Inga kommentarer: