måndag 4 februari 2013

Bli en bättre hundägare



Var ute nyss med kameran, för att göra ett tappert försök att fotografera lite.
Det gick bra, men det var så tråkigt ljus och samtidigt som man ska fotografera måste
man ha koll på två hundar som rastlöst springer runt över allt. Vill inte att dom ska springa
ut på vägen. Vilket dom har en förmåga att göra. Paxa skrämde för några veckor sen en
häst och ryttare, medans jag försökte fotografera lite frost. Som tur gick det bra.
men hon ska jävla inte vara ute och springa på vägen. Hon har blivit lite trög min hund.
Hon vet att hon gör fel men ändå ska hon göra det.
Hon vet vad stanna, sitt och andra kommandon betyder. men ändå ska hon tassa därifrån
efter en stund. Visst jag har inte tränat så hårt med henne på det.
Kanske skulle vart mer konsekvent när hon var liten.

Jag vet också att jag är det stora felet, som försöker prata i dom vett. Som om hon skulle
förstå vad jag säger. Tro inte det. I stället skulle jag bestämt visa henne under tystnad.
Tex om hon ska stanna på en punkt, och hon går därifrån, skulle jag i stället för stå och
försöka diskutera henne tillbaka, bara ta tag i henne under tystnad. Gå tillbaka till den
punkten, sätta henne där och samtidigt säga stanna bestämt. Och upprepa om det skulle
behövas. Nä, jag tar hellre och försöker diskutera med henne som om hon vore en
vuxen människa. Jag borde veta bättre. När hon väl har stannat där duktigt, kan jag belöna
henne och säga varsågod. Då är stanna slut.

Nu när Robin ska ha en till hund vecka 10, så ska jag försöka ta tag och träna valpen,
och samtidigt mig själv. Dom säger ju fler hundar man har uppfostrat detso bättre blir
man som hundägare och som "ledare". Men dåliga vanor är svåra att ta ur, det gäller lika
mycket mig som djuren.

Inga kommentarer: