måndag 21 september 2015

Spänning


Dagen har bestått av att ha morgonpass. Efter det hade tanken varit att försöka hinna med
alla måsten. Men då knölade en ko till påfösargrinden (en grind som motar korna
till mjölkgropen). Så den skulle jag och den nya drängen försöka att böja tillbaka. Vilket
inte gick så bra. Efter att ha försökt med det ena efter det andra fick helt enkelt grinden se
ut så som den nu gör.

Efter vårt tappra försök med grinden skulle vi hämta hem kalvkor. En ko kalvade ute
på betet igår. Så henne plus kalv var vi absolut tvungna att hämta hem.
Väl på betet så ser vi kossan men kalven var borta. Vi åkte runt på betet och letade, men
hittade ingen kalv. Kalven stod och diade för fullt kvällen innan, så tyckte det var konstigt att
kossan var framme utan kalven. Nog för att kossor kan lämna sina kalvar i ett bra gömställe,
men hon var alldeles för lugn och inte alls intresserad att leta upp kalven.

Förstod tillslut att kalven måste ha hamnat på fel sida stängslet under natten. Det eller att räven hade
tagit den. Så Elin och drängen försökte mota kossan mot skogen för att se om hon letade upp kalven.
Under tiden tog jag fyrhjulingen och körde på andra sidan stängslet. Av erfarenhet så vet jag vart
kalvar oftast rymmer till.  I så körde jag ut på en åker mitt emot betet.
Ena sidan är full med små konstgjorda kullar med mycket högt gräs.

Skulle köra upp på ett ställe men kom inte upp med fyrhjulingen då gräset var för blött.
Så jag gick upp för kullen, och mycket riktigt. Tre meter ifrån där jag försökte komma upp
låg en kalv i skydd av en grop. Det är skönt när det ändå går så fort att hitta en kalv.
Det är inte alltid så lätt kan jag lova. Så vi han med det viktigaste idag med.
Även om det egentligen inte var så mycket.

I morgon är jag äntligen ledig efter helg jobb plus en dag. Då ska jag skriva på en
presentation till min fotoutställning och sen på eftermiddagen ska jag åka och hänga
upp den på ICA i Mörbylånga. Är lite nervös inför detta. Vad kommer folk tycka
och vad kommer sägas? Så märkvärdiga är inte bilderna, egentligen...?

Aja, erfarenhet i alla former är viktigt.

Inga kommentarer: